Lisää työntekijä suoraan työpöydältä painamalla vihreää Lisää uusi työntekijä-nappia.
Voit lisätä työntekijän myös Työntekijät valikosta painamalla sivun ylälaidassa olevaa sinistä nappia Uusi työntekijä.
Työntekijän tiedot pyydetään sinulta viidessä eri vaiheessa.
Lisää ensimmäiseksi työntekijän henkilötunnus ja nimi. Paina sitten Seuraava.
Täytä seuraavaksi työntekijän tiedot.
Täytä sitten työsuhteen tiedot. Onko kyseessä yrittäjä, työntekijä vai maksetaanko palkkioita. Muista tarkistaa, että eläketurvan peruste on oikein (TyEL/YEL/MYEL/jne.). Voit antaa työntekijän palkkalaskelmalla näkyvän työnimikkeen.
Valitse myös työtapaturmavakuutuksen ammattiluokka hakukentästä. Ammattiluokka valitaan Tilastokeskuksen ammattiluokituksesta ja se ilmoitetaan Tulorekisteriin palkkatietojen mukana. Aloita kirjoittamaan kenttään ammattia, niin saat valikosta Tilastokeskuksen ehdottaman ammattiluokan. Haun takaa löytyy kaikki Tilastokeskuksen ammattiluokat.
Voit myös merkitä työsuhteen keston ja onko kyseessä määräaikainen työsuhde. Paina sitten "Seuraava".
Seuraavassa vaiheessa kysytään palkanmaksun oletusrivejä. Tähän voi laittaa työntekijälle oletusrivit, jotka tulevat aina automaattisesti palkkalaskelmaan, kun hänelle lähdetään palkkaa laskemaan. Esimerkiksi kuukausipalkan tai puhelinedun voi laittaa valmiiksi. Paina sitten taas "Seuraava".
Viimeiseksi lisätään työntekijän verokortti. Verokortin tiedot haetaan automaattisesti verottajan rajapinnasta ensimmäisellä valinnalla, mutta voit myös syöttää verokortin tiedot palveluun käsin. Lisätietoja automaattisesta verokortista löydät oheisen linkin takaa: Automaattinen verokorttihaku
Valikosta löytyy myös vaihtoehto Ei verokorttia, jolloin ennakonpidätys on automaattisesti 60%.
Tämän jälkeen olet valmis maksamaan palkkaa!