Lisää työntekijä suoraan työpöydältä painamalla vihreää Lisää uusi työntekijä-nappia.
Voit lisätä työntekijän myös Työntekijät valikosta painamalla sivun ylälaidassa olevaa sinistä nappia Uusi työntekijä.
Työntekijän tiedot pyydetään sinulta neljässä eri vaiheessa.
Kirjoita ensimmäiseksi työntekijän henkilötiedot. Muista henkilötunnus, sähköpostiosoite ja pankkitilin tilinumero. Paina sitten "Seuraava". Pakolliset tiedot on merkitty tähdellä*.
Täytä seuraavaksi työsuhteen tiedot. Onko kyseessä yrittäjä, työntekijä vai maksetaanko palkkioita. Muista tarkistaa, että eläketurvan peruste on oikein (TyEL/YEL/MYEL/jne.). Voit antaa työntekijän palkkalaskelmalla näkyvän työnimikkeen.
Valitse myös työtapaturmavakuutuksen ammattiluokka hakukentästä. Ammattiluokka valitaan Tilastokeskuksen ammattiluokituksesta ja se ilmoitetaan Tulorekisteriin palkkatietojen mukana. Aloita kirjoittamaan kenttään ammattia, niin saat valikosta Tilastokeskuksen ehdottaman ammattiluokan. Haun takaa löytyy kaikki Tilastokeskuksen ammattiluokat.
Voit myös merkitä työsuhteen keston ja onko kyseessä määräaikainen työsuhde. Paina sitten "Seuraava".
Kolmannessa vaiheessa kysytään palkanmaksun oletusrivejä. Tähän voi laittaa työntekijälle oletusrivit, jotka tulevat aina automaattisesti palkkalaskelmaan, kun hänelle lähdetään palkkaa laskemaan. Esimerkiksi kuukausipalkan tai puhelinedun voi laittaa valmiiksi. Paina sitten taas "Seuraava".
Viimeiseksi annetaan työntekijän verokortin tiedot. Valitse oikea verokortin tyyppi ja lisää sen mukaiset tiedot. Näet esimerkin verokortista ja siihen on merkitty, mitkä tiedot pitää mihinkin kenttää kirjoittaa.
Jos olet jo maksanut tälle työntekijälle tällä verokortilla palkkaa aiemmin, laita vuoden alusta maksettu palkkasumma sille varattuu kenttään.
Voit halutessasi tallentaa verokortin tiedostona, jolloin sekin tallentuu työntekijän tietoihin.
Tämän jälkeen olet valmis maksamaan palkkaa!