Tämän ohjeen avulla lisäät uuden taloyhtiön tilitoimistotilin asiakkaaksi.
Kirjaudu palveluun ja avaa Asiakkaat-listaus. Näet listan olemassa olevista asiakkaistasi. Valitse ”Lisää uusi”.
Uusi asiakas lisätään viisiportaisella ohjatulla toiminnolla.
1. Yrityksen edustajan tiedot
Lisää yrityksen edustajan tietoihin kohteen vastaavan isännöitsijän tiedot ja Y-tunnus kohtaan taloyhtiön Y-tunnus.
2. Yrityksen tiedot
Ohjelma hakee YTJ:stä yrityksen tiedot y-tunnuksen perusteella.
3. Viranomaisten kysymykset
Taloyhtiöiden kohdalla tavallisin vastausvaihtoehto viranomaisten PEP-kysymyksiin on tämä. Yleensä kukaan henkilö ei myöskään omista vähintään 25% taloyhtiöstä suoraan tai välillisesti.
4. Palkanmaksun asetukset
Lisää kirjanpitäjän sähköpostiosoite, jolloin raportit lähtevät automaattisesti kirjanpitäjälle.
Mikäli taloyhtiö maksaa vain palkkioita, muita asetuksia ei tarvitse muuttaa.
Mikäli maksetaan palkkioiden lisäksi myös palkkoja, tarvitaan TyEL sekä tapaturmavakuutusyhtiön tiedot. Valitse kohdasta ”kyllä” ja valitse oikeat yhtiöt alas veto valikosta. Vakuutuksen sopimusnumero löytyy laskusta.
Voit myös halutessasi hankkia vakuutukset suoraan palvelusta myöhemmin.
5. Kutsu yritys
Lähetä muodostunut linkki vastaavalle isännöitsijälle. Hän allekirjoittaa valtakirjan sähköisesti taloyhtiön puolesta. Taloyhtiö näkyy tilitoimiston työpöydällä.
Tila on ”Allekirjoitus OK”, kun taloyhtiön edustaja on tehnyt valtakirjan allekirjoittamalla se pankkitunnuksillaan. Allekirjoituspyynnön voi lähettää uudestaan niin kauan, kun tila on ”Ei allekirjoitusta”.
Tämän jälkeen pääset kirjautumaan taloyhtiön tilille ja voit laskea palkkioita hallitukselle.