Suomessa otettiin 1.1.2019 käyttöön kansallinen tulorekisteri. Mistä on kyse?
Kansallinen tulorekisteri
Tulorekisteri on Suomen kansallinen sähköinen tietokanta palkka- ja eläketiedoille sekä erilaisille etuuksille. Rekisteriin talletetaan yksilötasolla tietoa henkilön ansioista, reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti. Tulorekisteristä käytetään myös lyhennettä Katre.
Rekisteriä säätelee laki tulotietojärjestelmästä. Se tuli voimaan tammikuussa 2018.
Ensimmäinen vaihe tulorekisteristä tuli käyttöön 1.1.2019 ja siitä lähtien työnantajat ovat voineet ilmoittaa palkkatiedot rekisteriin. Vuodesta 2021 alkaen tulorekisteriin ilmoitetaan myös eläke- ja etuustiedot. Tämä koskee kaikkia etuuden maksajia 1.1.2021 alkaen.
Tulorekisterin käyttöönoton jälkeen palkanmaksua hoitavat tahot (tilitoimistot, työnantajat, taloushallintosovellukset jne.) ilmoittavat tiedot palkanmaksun jälkeen rekisteriin. Tieto on käytettävissä viranomaisilla, eikä samaa tietoa tarvitse ilmoittaa moneen paikkaan erikseen ja erilaisissa muodoissa kuten ennen.
Tavoite on poistaa työnantajien hallinnollista taakkaa ja yksinkertaistaa viranomaisten prosesseja. Myös virheiden ja korjausten määrä vähenee, kun tieto voidaan ilmoittaa sähköisesti ja yhdellä kertaa samaan paikkaan. Rekisterin tietojärjestelmästä vastaa valtiolla Verohallinto.
Palkkaus.fi:ssä maksetuista palkoista kaikki ilmoitukset menevät automaattisesti tulorekisteriin. Asiakkaidemme ei tarvitse huolehtia tulorekisteristä!
Tulorekisterin kehitys
Tulorekisteri otetaan käyttöön vaiheittain (kuva: www.tulorekisteri.fi).
Tulorekisteri ja palkanmaksu
Palkanmaksun kannalta tulorekisteri tehostaa palkanmaksun prosessia heti ensimmäisestä vaiheesta lähtien.
Mukana ovat Verohallinto, Työllisyysrahasto (TVR), työeläkeyhtiöt, Eläketurvakeskus (ETK), työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) hallinnonala, Tilastokeskus, Työllisyysrahasto (aikuiskoulutusetuudet), vahinkovakuutusyhtiöt, työttömyyskassat, kunnat ja kuntayhtymät, Tapaturmavakuutuskeskus, Potilasvakuutuskeskus, työsuojeluviranomainen, Ahvenanmaan maakunta ja sen viranomaiset, Liikennevakuutuskeskus seka Valtionkonttori. Näille tahoille ei enää tarvitse tehdä erillisiä ilmoituksia. Riittää, että palkasta on tehty ilmoitus palkanmaksun jälkeen tulorekisteriin.
Ilmoitus palkanmaksun tiedoista pitää tehdä tulorekisteriin viimeistään 5 päivää palkanmaksun jälkeen. Tieto palkoista on tulorekisterissä siis aina hyvin ajantasainen. Työnantajan erillisilmoitus (sairausvakuutusmaksuista) pitää tehdä palkanmaksua seuraavan kuukauden 5. päivään mennessä. Jos työnantaja kuuluu työnantajarekisteriin, pitää tämän tehdä ei palkanmaksua -ilmoitus myös niiltä kuukausilta, kun ei maksa palkkaa. Kotitaloudet voivat tehdä ilmoitukset tulorekisteriin vasta palkanmaksua seuraavan kuukauden 5. päivään mennessä.
Ilmoitusten tekemisen jälkeen kaikki tulorekisteriä käyttävät tahot saavat palkkatiedot suoraan rekisteristä, eikä niitä tarvitse työnantajan enää erikseen ilmoittaa joka taholle.
Tulorekisteriin tehdään ilmoitus taloushallintojärjestelmistä automaattisen rajapinnan kautta määritellyssä muodossa tai manuaalisen verkkopalvelun kautta syöttämällä tiedot käsin lomakkeille. Rajapinnasta ja tietokuvauksista löytyy kuvaukset Verohallinnon sivuilta täältä. Jos tulorekisteri-ilmoituksiin täytyy tehdä muutoksia jälkeen päin, niin korvaavat ilmoitukset tehdään ilmoituskohtaisesti, jolloin uusi ilmoitus korvaa aikaisemman ilmoituksen.
Mitä tulevaisuudessa?
Tulorekisteri mahdollistaa tulevaisuudessa monia palkansaajien ja työnantajien elämää helpottavia asioita, jos järjestelmää päätetään kehittää lisää.
Periaatteessa tulorekisterin tietojen avulla esim. ennakkoveroprosentti voisi muuttua joustavasti vuoden aikana tulojen mukaan ja palkansaaja voisi antaa tiedon käyttöön myös omille työnantajilleen automaattisesti.
Olisi mahdollista käyttää tulorekisteriä osana reaaliaikaisen verotuksen järjestelmää, jolloin verottajalle suuntaan ei tarvittaisi erillisiä veroilmoituksia vuosittain (nythän verotuksen sykli on hidas). Tämä edellyttäisi, että myös yritykset olisivat reaaliaikaisemmin kiinni sähköisessä tietokannassa, ja että myös muita verolajeja voisi ilmoittaa sähköisesti reaaliajassa. Myös sosiaaliturvan ja etuisuuksien tilitys voisi olla reaaliaikaista.
Palkkaus.fi ja palkanmaksu
Palkkaus.fi on palkanmaksupalvelu, jota käyttämällä hoidat työntekijöiden sekä yrittäjän oman palkanlaskennan ja kaikki tilitykset nopeasti ilman opettelua. Kaikki palkkaan liittyvät ilmoitukset ja tilitykset eri tahoille menevät automaattisesti oikein. Työntekijä saa nettopalkan tililleen ja palkkalaskelma tulee sähköisesti. Arkisto palkanmaksuista ja yksityiskohdista säilyy palvelussa.
Palkkaus.fi-palvelua voivat käyttää yritykset tai yhteisöt, tilitoimistot sekä kotitaloudet.
Työnantaja saa myös tarvittavat vakuutukset suoraan palvelusta. Maksat käytöstä vain palkanmaksukohtaisesti, 4–10€/palkanmaksu(ALV0%). Ei kuukausimaksuja tai sitoutumispakkoa.
Palkkaus.fi:ssä maksetuista palkoista kaikki ilmoitukset menevät automaattisesti tulorekisteriin. Asiakkaidemme ei tarvitse huolehtia tulorekisteristä!